lördag 10 augusti 2019

Mitt Småland



I Småland skummar man mjölken till kaffet manuellt. Går runt i pissetofflor och dricker morgonkaffet på bryggan. Plockar hallon i hallonlandet och drar upp ogräs i tid och otid. Faller andan på joggar jag runt sjön som vi kallar för mormors.

Denna sommaren spenderade jag större delen av semstern i Småland. I Småland infinner sig ett lugn inom mig. Just denna dagen träffade jag kär vän på ett fik med våra kiddos. Barnen kunde leka och vi tog påtår fler gånger än vi betalat för.



Ömsom sol, ömsom regn. Det talesättet måste ha uppstått på Småländska höglandet. För här kan det vara ett stort spann av årstider på en dag. Oförutsägbart och inte alls som den trygga himlen vi har i Stockholm. Men oroa dig inte Småland, du har mitt hjärta för in i evigheten.



Jag visade barnen det stigen i skogen som leder ner till det gamla klapphuset. Det står som på vattnet med stor spännande hål i golvet dit gammelfarmor gick för att tvätta sina mattor när det begav sig.



Inte likt något hus man brukar besöka i någon som helst skog. Historieguidning lyckad.



Och mormors båt. Eftersom väderspannet spänner sig längst hela året på en dag uppstod många tillfällen att tömma båten på vatten. När solen var ute hängde vi på bryggan. Och när regnet kom satt vi kanske kvar, men antagligen bakade vi kakor. (Som vi kunde äta på bryggan när solen tittade fram).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar