lördag 20 augusti 2016

En raw salted caramel dröm

       

Så äntligen kom den där lördagen då jag fick tummen ur och bakade de däringa rawpralinerna jag velat så länge.


Och hur det blev? Magiskt! Och extremt svårt att bara ta en eller tre, fyra, fem...




Receptet såg jag hos fenomenala Food Pharmacy för en tid sedan. Men nu undrar ni säkert hur katten det hela går till? 

Bottenlaget:
- 2 dl cashewnötter 
- 1 dl kokosflingor
- 1 msk honung
- 1 msk mjuk kokosolja
- 1 nypa salt

Mixa allt och tryck ut på ett ett bakplåtspapper. Omkring någon centimer tjock.

Toppen, den ljuva kolan:
- 20 dadlar
- 1/2 dl smält kokosolja
- 1 tsk salt
- 1 tsk äkta vaniljpulver

Kolan hade min mixer lite problem med, jag fick gaffla ner den många gånger i mixern, tillslut fick jag knåda den för hand. Kolan ska bli blank och fin. Och det blev den! Krävdes inte mycket knåd!
Tryck ut smeten över cashewbotten och skjuts in i frysen.

Skär upp i bitar och ta en kaffe! Bjud över en granne, eller stäng in dig på toaletten och bjud inte en jäkel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar