tisdag 17 januari 2017

Nytt försök till nyttig




Jag är inne i ett bra flow! Är superduper matinspirerad och önskar mig inget hellre än en gryta från "le creuset". Med tre barn i familjen känns det så trist att sitta och äta de där köttbullarna, eller korven. Men nu mera tänker jag att om jag äter ungsgratinerad blomkål och serverar falukorv till får barnen äta det de gillar. Eller öppen ravioli, då ser kidsen allt som är i (mozzarella, skinka, porcherat ägg och bladspenat) och kan plocka i sig de säkra korten som skinka och pasta. De blir nöjda och jag med! 

Idag är halva familjen på skidträning och då hoppade jag middagen och gjorde kvällsfika med barnen. Vi gjorde banan och havrekakor och egen smoothie. Och vet ni? Alla åt!!! 😃

Och tänk så mkt vitaminer vi fick i oss!

Recept på nyttiga banan & havrekakor:

16 stycken

- 2 mosade bananer
- 5 dl havre
- valfri smaksättning, jag tog lite hackad 70% choklad. 
- 2 msk sirap, honung eller ägg. 
(Behövs ngt som binder ihop kakorna)

Blanda allt och forma bollar och lägg på en plåt. Tryck sedan ut kakorna med en sked så de blir platta. Då får de en naturligt fin, rund form.

In i ugnen på 175 grader i 20 minuter.

(Det är inte helt lätt att få i barn nyttigheter... Ni är säkert många som håller med. Helst hade man kanske velat slippa chokladen och sirapen i kakorna. Eller vaniljyoghurten i smoothien. Men då tänker jag att allt har en inkörs-port. Nästa gång kan jag ha i lite mindre yoghurt och efter några gånger behövs ingen alls. Under tiden får de i sig vitaminer och annat som är bra för kroppen. Det får vi inte glömma! Ville bara berätta lite hur jag tänker. Hur tänker ni?)

Kram på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar