torsdag 7 juli 2016

Att förvandla sågspån till musli

        



Jag har gjort egen musli från det att jag flyttade hemifrån. Det var inget undantag när jag träffade min man. Stolt slängde jag ihop massa godsaker och tyckte att livet var rätt mumsigt ändå. Det tog långt tid, faktiskt ett par år innan min man sa något om vad han egentligen tycket om min musli. Han sa i sin gulligaste ton att "muslin är som att äta sågspån och när man äter den med mjölk och fil mjuknar den till gröt". Ja, det var ju inte min snällaste kritiker, men inget ont som inte för något gott med sig. Eller hur?

Jag träffade min husliga vän Sarah och hon hade världens godaste smet, som hon blandar i sitt sågspån och sedan rostar i ugnen. Tro mig, denna trevliga geggamoja förvandlar vilket stallspån i världen till en ljuvlig kanelbulle. Läs och lär och gör:

1 dl rapsolja
1/2 dl vatten
3 msk flytande honung
massa kanel
(till ca 12 dl musli, valfri blandning)

Se till att gör så mycket "smet" att allt ditt sågspån blir blött/fuktigt. Skjutsa in spånet i ugnen. 200 grader tills den får fin färg. Ibland får man röra runt någon gång i ugnen. Gott som godis, men snällare för kroppen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar