söndag 10 januari 2016

Något att lova det nya året?

        

Dessa rackarungar! Mestadels alldeles underbart, ibland tröttsamt och alldeles förfärligt påfrestande. Sedan vet jag hur fort det går (för dem att trilla ner från köksbänken, ja, jag vet!). Nej, jag menar; Barn växer så fort. Tiden rusar. Vi ska (tack gode Gud) inte ha fler barn, vilket gör att jag försöker njuta av mammaledigheten. Hugo började på förskolan när han var 16 månader. Då är man rätt liten. Dessa kommer börja när de är två. Det ska bli kul att få checka in två så förståndiga (!) barn in i förskolelivet. Men fram tills dess ska vi hitta på massor av äventyr!

        

Men, för att jag ska orka med en massa äventyr har jag lovat att vara lite snäll mot mig själv detta året. Undvika socker. Men äta massa mörk choklad och raw food kakor! Minska glutenintaget. Jag gillar inte bröd. Så det blir lätt. Sedan vill jag fortsätta ge moder jord en kram och servera mer grönt och mindre kött. Det behöver nödvändigtvis inte vara vegetariska rätter, men mindre kött/person och mer grönt! Då kan man till och med unna sig en bit ekologiskt kött. 


Men hej lilla havre-vän! Tur för dig att din förpackning var trevlig för annars hade du aldrig fått följa med hem. En kompis viskade i mitt öra att det är supermumsigt att göra latte, varmchoklad, smoothie och gröt på havremjölk. Och så mättar det mer. Som laktosintolerant lockar det. Men ja, jag kommer ta omvägen. Blanda havreblaskan med mjölk till en början. Och det är inte tokigt alls! I varm choklad är det försmäktande gott! Havreblaskan kommer få en egen plats i kylen från och med tjugosexton.

För att toppa immunförsvaret och tarmflorans betydelse kommer jag ge mig ut i skidspåret en sväng.

Nej, jag har inte blivit tokig. Eller jobbig. Inte mer än vanligt. Jag har bara läst Fredrik Pauluns bok om socker och följt bloggen Food Pharmacy ett tag. Efter att ha varit förkyld mer eller mindre hela hösten tänker jag att det är värt att ta hand om mig själv lite bättre. Även om det kan vara det jobbigaste i världen när man är krasslig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar