onsdag 25 november 2015

Lite rött, lite rosa, otroligt sött!

        

Det blev inget Paris. Men det blev tröstshopping. Färgglatt i novembermörkret. Solen går ner runt två, så det fick bli choklad också. Och en trösttidning. Och ett spadygn.


Lite rosa, massa rött och otroligt sött. Ja, dessa pojkar får mig att vilja sitta säkert i en annars så orolig värld. Jag är så tacksam. För min familj. Alla jag har i livet. Ödmjuk till livet.


Denna morgonen tog jag tre extra praliner, en stor kopp kaffe och rusade med mina rödtottar till kyrkans babysång. I min nya tröja. Som i skrivande stund fortfarande är fläckfri.


Ja, men just det. Jag hann ju också vara tre sekunder självupptagen. Men det är en bra dag. Jag bär rosa till rött hår, vilket kan krävas lite självförtroende. Och jag har kjol för sjutton! Sannerligen vilken bra dag vi har, hemma hos familjen rödtott.


Hoppsan, lite mer tröstshopping. Ser ni också att jag har hunnit måla naglarna? Antecknar ni? Vilken utomordentligt fånig bild. Bläddra snabbt!


Varför tjata om detta röda hår? Rödtott hit och dit. Jo, för det ska talas om det vart jag än går. "Oj, vilket rött hår". "Är din man också rödhårig?". "Mina kusiners barn, de är också rödhåriga". "Men idag blir man väl inte retad för rött hår längre va?". "Och båda har rött hår, det är ju ovanligt!" "Har storebror också rött hår?".  Det finns fler kommentarer, men jag minns inte alla.

Ja, jag ser att det är rött. Till och med jätterött. Vilket gör dem så unika! Jag är en stolt rödtott. När jag växte upp fanns det en missuppfattning, en skämtbild kring rödhåriga. Ofta var det töntarna i filmen som fick vara just rödhåriga. Om man la till gluggen mellan tänderna och ett par tjocka glasögon på det, var ju urtypen: TÖNT personifierad. Men sedan kom Louis och Clark och förändrade världen. Juliann Moore, Nicole Kidman, Robert Redford för att nämna några. Men det finns någon mer, någon som jag la min förtröstan på under uppväxten. Och som jag fortfarande vill efterlikna. Jag talar ju förstås om Pippilotta, Victoralia, Rullgardina, Krusmynta, Efraeimsdotter, Långstrump. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar